Canon vahvisti digitaalikameroiden markkinajohtajuutta Suomessa vuonna 2005

Digitaalikameroiden markkinoita Suomessa koko 2000-luvun hallinnut Canon vahvisti vuonna 2005 edelleen markkinajohtajuuttaan ja saavutti 45 prosentin osuuden noin 372 800 kappaleen kokonaismarkkinasta ja arvosta lähes 52 prosenttia. Canonin kasvu oli osaltaan nostamassa digitaalikameroiden kokonaismarkkinoiden arvon 88,5 miljoonaan euroon. Näin digikamerat ovat edelleen yksi kulutuselektroniikan suurimmista tavararyhmistä Suomessa.

Digitaalisten kompaktikameroiden myydyimmät hintaluokat olivat 200 - 400 euroa ja suomalaisten eniten suosimat mallit 4 - 5 megapikselin kuvakennolla varustettuja kameroita. Digitaalikameramarkkinoilla järjestelmäkameroiden osuus kasvoi erittäin voimakkaasti. Järjestelmäkameroiden kokonaismarkkina oli noin 16 000 kappaletta, josta Canonin osuus oli 68 prosenttia. Myös digitaalisissa videokameroissa Canon on kasvattanut osuuttaan 22 prosenttiin. Markkinaa kasvattaa edelleen eri valmistajien tarjoamat laajat ratkaisut koko digitaalisen kuvantamisen alueella.

Canon haluaa kuluttajatuotteillaan ja niihin liittyvillä palveluilla auttaa jokaista suomalaista ikuistamaan, säilyttämään ja esittämään elämän tärkeät hetket. Tätä näkemystä tukee Canonin tavoite toimittaa vuonna 2006 yli 200 000 digitaalikameraa Suomeen. Kuluvan vuoden aikana Canon vahvistaa tuotevalikoimaansa yli 70 uudella mallilla.

Canonin vahvuuksia markkinoilla ovat vakuuttava määrä alkuperäisteknologioita, patentteja, resursseja, tuotteita ja ratkaisuja. Canon on ollut jo vuosia USA:n patenttilistan kärkisijoilla. Viime vuoden sijoitus oli 2.

Canonin taloudellinen tilanne on vankka, ja yhtiö investoi vuosittain tuotekehitykseen huomattavasti. Tuotekehityksen lähtökohtina ovat kuvanlaatu, käytettävyys, design ja tuotteiden yhteensopivuus.

Lähteet:
Canon Oy
Valokuvausalan tuonti- ja tukkukauppiaiden Foto-ePlus-tilasto vuodesta 2005
Elektroniikan Tukkukauppiaat ry

Lisätietoja: Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puhelin 010 544 4539, tai Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi