Canon kehittää APS-H-koon CMOS-kennoa – noin 250 megapikseliä on kokoluokassaan maailman suurin pikselimäärä

Kuvantamisratkaisujen markkinajohtaja Canon Eurooppa ilmoittaa, että sen emoyhtiö Canon Inc. on kehittämässä APS-H-kokoista (noin 29,2 x 20,2 mm:n) CMOS-kennoa, jossa on noin 250 miljoonaa pikseliä (19 580 x 12 600 pikseliä). Pikselimäärä on suurin maailmassa¹ otettaessa huomioon, että CMOS-kenno on pienempi kuin 35 mm:n täysikokoinen kenno.

Camera prototype with CMOS SensorUudella CMOS-kennolla varustetun kameran prototyyppi (kuvassa EF 35 mm f/1,4 USM -objektiivin kanssa)
CMOS SensorCanonin kehittämä noin 250 megapikselin CMOS-kenno

Kameraan asennettuna uudella kennolla pystyttiin ottamaan kuvia, joista oli mahdollista lukea lentokoneen kyljessä olevat kirjaimet, kun kone lensi kuvanottohetkellä noin 18 kilometrin etäisyydellä².

CMOS-kennoja käytettäessä suuret pikselimäärät aiheuttavat signaalimäärän kasvun, joka voi aiheuttaa esimerkiksi signaaliviiveitä ja pieniä poikkeavuuksia ajoituksessa. Vaikka Canonin uudessa CMOS-kennossa on poikkeuksellisen suuri pikselimäärä, sen lukunopeus on peräti 1,25 miljardia pikseliä sekunnissa. Tämä on saavutettu mm. pienentämällä piirejä ja parantamalla signaalien prosessointiteknologiaa. Sen ansiosta kenno mahdollistaa erittäin suuren pikselimäärän videoiden tallentamisen kuvataajuudella viisi kuvaa sekunnissa. Lisäksi Canon on hyödyntänyt monivuotista kokemustaan kennojen suunnittelusta ja kehittänyt pienoiskokoisten pikselien arkkitehtuurin, joka tuottaa suuren herkkyyden ja vain vähän kohinaa.

Noin 250 megapikselin CMOS-kenno tuottaa videokuvauksessa resoluution, joka on noin 125 kertaa suurempi kuin Full HD (1 920 x 1 080 pikseliä) -video ja noin 30 kertaa suurempi kuin 4K (3 840 x 2 160 pikseliä) -video. Poikkeuksellinen tarkkuus mahdollistaa videokuvan rajaamisen ja suurentamisen resoluutiosta ja kuvanlaadusta tinkimättä.

Canon harkitsee hyödyntävänsä tätä teknologiaa valvonta- ja rikoksenehkäisytuotteissa, erittäin suurta resoluutiota käyttävissä mittauslaitteissa ja muissa teollisuussovelluksissa muuta visuaalista ilmaisua unohtamatta.

¹ Tilanne 7.9.2015. Perustuu Canonin tutkimukseen.
² Kuvaamisessa käytettiin optista ja digitaalista zoomausta, ja sisältö erotettiin suurentamalla noin 1/40 000 kokoinen alue tallennetusta kuvasta.

Yritystiedotteet
Yritysratkaisutiedotteet