Canon tuonut markkinoille jo 30 miljoonaa EOS-kameraa [18.2.2008]

Canon saavutti 21. joulukuuta 2007 merkittävän virstanpylvään, kun analogisten ja digitaalisten EOS-järjestelmäkameroiden tuotannossa ohitettiin 30 miljoonan rajapyykki. Digitaalisten EOS-järjestelmäkameroiden valtavasta suosiosta kertoo, että pelkästään neljän viime vuoden aikana näitä on myyty kaikkiaan 10 miljoonaa kappaletta.

Jo 30 miljoonaa EOS-kameraa

EOS D30:n lanseerauksesta alkaen (v. 2000) Canon on säilyttänyt kiistattoman ykkössijan maailman suosituimpana digitaalisten järjestelmäkameroiden valmistajana. EOS 300D:n tulo markkinoille elokuussa 2003 merkitsi todellista käännekohtaa, sillä silloin digitaalinen järjestelmäkuvaus löi itsensä kerralla läpi suuren yleisön keskuudessa. Alle 1000 euron hinta yllätti täysin markkinat ja sai liikkeelle suunnattoman myyntivyöryn, kun kuluttajien uusi sukupolvi pääsi nauttimaan digitaalikuvauksesta ja vaihdettavista objektiiveista.

Tänä päivänä Canon on kirkkaasti digitaalisten järjestelmäkameroiden valmistajien kärjessä 46 prosentin markkinaosuudellaan1 . EOS 400D on eniten myyty kuluttajamalli Euroopassa2 , ja selvä enemmistö maailman uutis- ja urheilukuvaajista valitsee työvälineekseen EOS-1-sarjan ammattilaiskameran ja EF-objektiivin.

30 miljoonan merkkipaalu osui yksiin Canonin 70- ja EOS-kameroiden 20-juhlavuoden kanssa. Ensimmäinen EOS-kamera, EOS 650, tuotiin markkinoille maaliskuussa 1987. Sanoista "Electro Optical System" muodostuva ja samalla kreikkalaisen aamunkoiton jumalattaren nimeä kantava EOS-sarja merkitsi myös  kameramaailman mullistaneiden innovatiivisten teknologioiden sarastusta.

Jatkuva tutkimus- ja tuotekehitystyö ja käyttäjien kuunteleminen takaavat, että Canon tarjoaa jatkossakin parhaat mahdolliset työkalut valokuvaajien käyttöön – ja osallistuu samalla valokuvan ilmaisuvoiman kehittämiseen kohti uusia ulottuvuuksia.

1 GfK, Länsi-Euroopan unioni (WEU) 14 + Puola, Unkari ja Tšekki, tammikuu - lokakuu 2007
2 GfK, Länsi-Euroopan unioni (WEU), tammikuu - lokakuu 2007

Lisätietoja: Canon Oy, Kuluttajatuoteyksikkö, Teija Tamminen-Saremaa, puhelin 010 544 4609, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi