Canon mullistaa toimiston työnkulun Java™-teknologialla

Canon julkistaa CeBIT 2003 -messuilla avoimiin standardeihin perustuvan Java-pohjaisen ohjelmistorajapinnan Multifunctional Embedded Application Platform, MEAP, ja kutsuu ohjelmistotaloja mukaan kehittämään asiakaskohtaisia toimistosovelluksia uusiin monikäyttölaitteisiinsa.

- Tuomalla avoimen Java™-teknologian toimiston monikäyttölaitteisiin Canon antaa rajattomasti mahdollisuuksia kehittää räätälöityjä sovelluksia yritysten työnkulun hallinnan mitä erilaisimpiin tarpeisiin. Ratkaisun taustalla on Canonin vahva käsitys siitä, että parhaat teknologiset saavutukset saadaan aikaan yhdistämällä oma ja kumppanien osaaminen, toteaa johtaja Kari Eilamo Canon Oy:stä.

Canon on käynnistänyt Java-ohjelmistotaloille oman ohjelman, jonka puitteissa nämä saavat pääsyn ohjelmistokehityskittiin (SDK) rakentaakseen sovelluksia MEAP-ympäristöön ja edesauttaakseen näin monikäyttölaitteiden kehittymistä todellisiksi toimiston hermokeskuksiksi omine käyttöliittymineen. Ensimmäiset MEAP-laitteet tulevat markkinoille syksyllä 2003.

Ensivaiheessa Canon Europe on kutsunut viisi Java-ohjelmistotaloa kehittämään MEAP-alustalle sovelluksia. Yksi näistä on suomalainen Toyme Lab Oy, joka on tehnyt yhteistyössä Canonin kanssa mobiilin käyttäjätunnistuksen ja maksamisen sovelluksen.

Toimitusjohtaja Panu Tast Toyme Labista pitää Canonin avointa MEAP-teknologiaa aidosti vallankumouksellisena. - Mahdollisuudet ovat rajattomat. Sovelluskehityksen avaaminen kolmansille osapuolille muodostaa tilanteen, jossa käyttäjien tarpeet ja paras asiantuntemus kohtaavat uudessa innovatiivisessa ympäristössä. On äärimmäisen mielenkiintoista olla mukana luomassa toimistojen monitoimilaitteiden uutta sukupolvea ja kehittämässä täysin uudenlaisia ratkaisuja, Tast sanoo.

Java-kehittäjien joukossa ovat myös eCopy ja Equitrac. Canonin pitkäaikaisella yhteistyökumppanilla, eCopylla, on kehitteillä MEAP-pohjainen sovellusversio dokumenttien jakeluun. Nykyisellä eCopyn ShareScan-sovelluksella voi skannata dokumentit, lähettää sähköpostitse tai faksilla ja tallentaa erilaisiin bisnessovelluksiin tai tietokantoihin. ECopy sisällyttää ShareScan-sovelluksen suoraan MEAP-laitteeseen, joten erillistä skannauasemaa ei tarvita.

Yhteistyössä dokumenttien laskutusratkaisuihin keskittyvän Equitracin kanssa Canon etsii mahdollisuuksia kehittää nykyinen Secure Print -sovellus toimimaan MEAP-laitteessa. Equitracin nykyiset laiteominaisuudet voidaan rakentaa MEAP-laitteeseen, jolloin käyttäjät saavat tulosteensa syöttämällä id-numeron laitteen käyttöliittymään.

Toyme Labin, eCopyn ja Equitracin sovellukset Canonin monikäyttölaitteissa ovat esillä 12.-19. maaliskuuta Canonin CeBIT-osastolla 5b2 hallissa 1.

Lisätietoja:
Canon Oy, johtaja Kari Eilamo, ratkaisuliiketoiminta ja viestintä,
puhelin 010 544 4304, gsm 040 775 8395, sähköposti kari.eilamo@canon.fi

Toyme Lab Oy, toimitusjohtaja Panu Tast,
gsm 0400 477013, sähköposti panu.tast@toymelab.com

Canon-konserni

Vuonna 1937 perustettu Canon Inc. kuuluu maailman johtaviin valmistajiin tieto- ja toimistotekniikan sekä kuvantamisen alalla. Canon-ryhmän myynti nousi 23,5 miljardiin euroon vuonna 2002. Yritys investoi vuosittain huomattavasti - yli seitsemän prosenttia myynnistään - tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja sijoittui viime vuonna Yhdysvaltain patentti- ja tavaramerkkiviraston patenttilistauksessa 1893 rekisteröinnillä toiselle sijalle.

Euroopassa Canon toimii kaksilla selkeästi eri markkinoilla: Canon Business Solutions toimittaa yrityksille it-infrastruktuuriin liittyviä ratkaisuja, Canon Consumer Imaging keskittyy kuluttajatuotteiden myyntiin. Canon Euroopan myynti oli 6,9 miljardia euroa vuonna 2002.

Suomalaisen tytäryhtiön, Canon Oy:n toiminnot on organisoitu eurooppalaisen liiketoimintamallin mukaisesti palvelemaan yritys- ja kuluttajasektoreita. Vuonna 2002 yhtiön liikevaihto oli 122,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 460 työntekijää.

Toyme Lab Oy Toyme Lab Oy on tamperelainen vuonna 2000 perustettu vaativiin Java-pohjaisiin (J2EE, J2ME) business-sovelluksiin keskittynyt ohjelmistotalo. Avainhenkilöidensä omistaman yrityksen sovelluksia käytetään mm. toimistoautomaatiolaitteissa, kone- ja metallituoteteollisuudessa ja kauppakeskuksissa. Toyme Lab on yksi Tampereella toimivan eKiihdyttämö-ohjelman kehitysyrityksistä. eKiihdyttämö toimii lupaavimpien uusien teknologiayritysten kasvun ja kansainvälistymisen vauhdittamiseksi.

Canon – globaalisti paikallinen