Lahden kaupungin opetustoimi selkeytti sopimuksella käyttölisenssien ja perusohjelmistojen hallintaa

Lahden Koulutuspalvelukeskus, KOPAKE, on solminut kolmivuotisen Microsoft School Agreement -oppilaitossopimuksen Canon Oy:n kanssa. Sopimus koskee opetustoimen alaisilla 45 koululla käytössä olevia 1 800 työasemaa ja 40 palvelinta ajalla 1.1.2003 - 31.12.2005. Kaikkiin opetuskäytössä oleviin mikroihin on asennettu Windows 2000 -käyttöjärjestelmä ja MS-Office-ohjelmistopaketti. Vakioidut työasemat ja School Agreement -sopimus helpottavat laajan oppilaitosryppään liki ylivoimaiseksi käynyttä käyttölisenssien hallintaa.

KOPAKE:n talousjohtajan Lasse Ahtiaisen mukaan sopimusmenettelyn myötä oppilaitosten käyttämien ohjelmistojen käyttöoikeuksien budjetointi onnistuu aivan eri tarkkuudella kuin ennen. Vuoden 2003 atk-käyttömenot Lahden opetustoimessa on budjetoitu 656 000 euroksi. Käyttöoikeusmaksuja maksetaan vuosittain runsaat 100 000 euroa, josta Microsoft School Agreement -oppilaitossopimukseen sisältyvien ohjelmien osuus on 76 prosenttia.

Ahtiaisen mukaan tietotekniikkaan liittyvien hankinta- ja ylläpitotoimintojen selkeyttäminen vapauttaa osaltaan voimavaroja erittäin tärkeäksi koettuun opettajien atk-koulutukseen.

Microsoft School Agreement -oppilaitossopimuksen KOPAKE solmi Canon Oy:n Lahden aluetoimiston kanssa. KOPAKE:lla on ennestään Canonin kanssa koulujen työasemien ylläpidon ja jatkuvan kehittämisen tukipalvelusopimus.

Lisätietoja:
Canon Oy, Ohjelmistoratkaisut, tuotepäällikkö Anneli Paavilainen,