no consumer

3D vapauttaa teollista muotoilua
Kalevala Koru on 3D-tulostamisen ja digitaalisen käsityön edelläkävijä.

Suomalaisen koruteollisuuden ikoni, Kalevala Koru, on hyödyntänyt 3D-tulostamista suunnittelussaan ja tuotannossaan vuosikymmeniä. Nyt yritys investoi toiseen 3D-tulostimeen, muotoilee uusia älykoruja ja tarjoaa 3D-tulostuspalveluja myös talon ulkopuolelle.

3D-teknologian suurin hyöty korutuotannossa tiivistyy suunnittelun ja muotoilun vapauteen sekä modernin valmistustekniikan tuomiin mahdollisuuksiin.

– 3D-tulostamisella voidaan saavuttaa monimutkaisempia muotoja ja ohuempia seinämärakenteita kuin perinteisillä tekniikoilla. Tänä päivänä kultasepänalalla 3D-tulostamista hyödyntävätkin meidän lisäksemme ainakin Cartier ja muutamat muut innovatiiviset koruvalmistajat, kertoo 3D-mallintamiseen erikoistunut Kalevala Korun kultaseppämestari Miikka Westman.

Westmanin mukaan Kalevala Korun 3D-prosessin ensimmäisessä vaiheessa muotoilija tai kultaseppämestari suunnittelee korun, minkä jälkeen se mallinnetaan vapaiden muotojen mallinnukseen sopivalla ohjelmalla ja tulostetaan vahaversioksi.

– Huippuluokan 3D-työkalut helpottavat suunnittelutyötä ja mahdollistavat erilaisten muotojen sekä yksityiskohtien kokeilemisen. Myös korusuunnittelijan kanssa käytävä keskustelu helpottuu, kun edessä on vahasta tehty prototyyppi tai jopa useita yksityiskohdiltaan erilaisia vaihtoehtoja.

Digitaalisen suunnittelun uranuurtaja
Kalevala Koru lähti mukaan 3D-tulostamiseen jo vuonna 1998, tavoitteenaan tiivistää korujen tuotekehitysaikaa. Uudella teknologialla saavutettiin tuloksia ja tuotekehitysaika lyheni joidenkin tuotteiden osalta yhdeksästä kuukaudesta kolmeen kuukauteen. Nykyään uuden korumallin valmistamiseen kuluu edelleen muutama kuukausi, mutta entistä monimutkaisempia tuotteita tehdään vuositasolla jopa sata. Viisi vuotta sitten 3D-tulostuksen hyödyntäminen laajeni luontevasti tuotekehityksestä tuotantoon.

– Kalevala Korun tuotantomäärät ovat suuria ja korutuotteet keskenään hyvin erilaisia. Tuotannon alkupään vahamallien teko tapahtuu meillä nykyäänkin yli 90-prosenttisesti perinteisellä kumimuottitekniikalla. Sen sijaan 3D-mallinnus ja -tulostaminen astuvat mukaan heti, kun korulla on vaikeampi muoto tai se on mahdotonta valmistaa muulla menetelmällä, kertoo Kalevala Korun tuotantojohtaja Terja Koskenoja.

Sopivaa 3D-teknologiaa kannattaa harkita
Canon toimitti Kalevala Korulle elokuussa uuden ProJet® MJP 3600W -sarjan 3D-vahatulostimen ja vastasi laitteen asennuksesta ja käyttöönotosta.

– Uusi laite saatiin Canonin kanssa käyttökuntoon ripeästi ja koska meillä oli jo saman sarjan toinen laite, hyppäsimme palvelukokonaisuuteen kuuluvan käyttökoulutuksen yli ja pääsimme heti hyödyntämään koneen tuomaa lisäkapasiteettiä, tiivistää Westman.

Investointipäätöstä edelsi Westmanin mukaan kuitenkin tarkka pohdinta sekä eri laitteiden ja tulostustekniikoiden vertailu.

– Me seuraamme jatkuvasti erilaisten 3D-tulostustekniikoiden kehittymistä ja muun muassa metallia työstävät 3D-laitteet luonnollisesti kiinnostavat meitä. Vahatulostimeen päädyimme siksi, että se oli nykyisten tarpeidemme kannalta ehdottomasti paras vaihtoehto ja mahdollisti toiminnan tehostamisen monella tavalla.

Älykoruja ja uutta 3D-palvelua
Kalevala Koru on malliesimerkki yrityksestä, joka uudistaa jatkuvasti pitkistä perinteistä lähtevää liiketoimintaa.

– Kaleva Innovation Lab on paikka, jossa me muotoilemme kumppaniemme kanssa tulevaisuutta. Kalevala Buddy esimerkiksi on upea korusarja, joka tarjoaa kantajalleen uusia yhteydenpidon mahdollisuuksia. Buddyn avulla oma sijainti voidaan jakaa lähipiirin kesken tai tarvittaessa koruun integroidulla sovelluksella voi pyytää hätätilanteessa apua, kertoo Innovation Lab -toiminnasta vastaava Koskenoja.

Älytuotteiden lisäksi Kalevala Koru on tuonut äskettäin markkinoille myös yrityksille tarjottavat 3D-palvelut.

– 3D-kapasiteettimme kasvu mahdollisti täysin uuden palvelumallin aloittamisen. Mietimme kyllä jo aikaisemmin, että missä olemme erityisen hyviä ja miten voimme kehittää liiketoimintamme entisestään. Silloin syntyi idea 3D-mallintamisen ja 3D-tulostuspalveluiden tarjoamista myös talon ulkopuolelle. Nyt yritykset voivat hyödyntää korkealuokkaista mallinnusosaamistamme ja tilata itselleen esimerkiksi 3D-tiedostojen pohjalta valettuja tuotteita tai osia.

Kalevala Koru Oy on alansa suurin yritys Suomessa ja yksi suurimmista Pohjois-Euroopassa. Yritys suunnittelee, valmistaa ja markkinoi korkealaatuisia kulta-, hopea- ja pronssikoruja tuotemerkeillä Kalevala Koru ja Lapponi Jewerly.

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- ja informaationhallinnan sekä liiketoiminnan kehittämisen ja ulkoistusliiketoiminnan asiantuntijapalveluita. Canon on edelläkävijä myös ammattitulostamisen ja 3D-tulostamisen ratkaisuissa.

Lisätiedot: Kalevala Koru Oy: Tuotantojohtaja Terja Koskenoja, terja.koskenoja@kalevalakoru.fi, p. +358 (0) 207 611 308, kalevalakoru.fi. Canon Oy: Satu Salin, markkinointi, satu.salin@canon.fi, p. 050 561 7371, canon.fi.

Kuva7 Terja Koskenoja ja Miikka Westman.jpgCanonin toimittamalla ammattitason 3D-tulostimella tehdään vahamalleja korutuotantoprosessin alkupäässä. Tuotantojohtaja Terja Koskenoja ja kultaseppämestari Miikka Westman ovat tyytyväisiä tulosteiden laatuun.

Kuva4 Punainen Vahapuu.jpgKoruntuotantoprosessissa 3D-tulostetuista vahamalleista tehdään ensin ”vahapuu”, jonka ympärille tehdään kipsilieriö. Tämän jälkeen vaha sulatetaan lieriön sisältä ja kipsiin jääviin korumuotteihin valetaan metallisula.

Kuva5 Kalevala Buddy koru.jpgKaleva Buddy on älykoru, joka toimii esimerkiksi turvallisuutta lisäävänä yhteydenpitovälineenä. Tulevaisuudessa digitaalisia sovelluksia voidaan yhdistää esteettisiin korutuotteisiin entistä innovatiivisemmin.

Yritystiedotteet
Yritysratkaisutiedotteet