Canon kehittää yövalvonnan mullistavaa verkkokameraa

Canon kehittää valovoimaisella ja pitkäpolttovälisellä objektiivilla varustettua herkkää verkkokameraa. Kameralla voidaan tallentaa värikuvia kaukaakin – myös öisin. Se mahdollistaa myös sellaisten kohteiden kuvaamisen, joita paljaalla silmällä on vaikea erottaa.

Nex-gen_networkcamera.jpg

Kiinnostus turvallisuutta kohtaan kasvaa jatkuvasti, ja valvontajärjestelmiltä edellytetään yhä enemmän. Canon kehittää verkkokameraa, jolla kaukaisiakin kohteita voidaan kuvata värillisinä myös heikossa yövalaistuksessa ja muissa paljaalle silmälle haastavissa olosuhteissa. Kamera sopii useisiin erilaisiin käyttötarkoituksiin, kuten rikosten ehkäisyyn ja luonnonmullistusalueiden valvontaan. Kamera mahdollistaa ympärivuorokautisen valvonnan.

Verkkokamera pohjautuu Canonin optisiin tekniikoihin. Sen zoom-objektiivin suurin polttoväli on yli 600 mm (35 mm:n filmin vastaavuus) ja valovoima huimat 2,4. Pienikokoisessa objektiivissa on asfäärinen ja UD (Ultra Low Dispersion) -elementti, jotka ehkäisevät valovoiman kasvaessa lisääntyviä kromaattisia vääristymiä. Valovoimaisen objektiivin ohella herkkä kenno ja tehokas kuvaprosessori mahdollistavat kohteen kasvojentunnistuksen väreissä jopa sadan metrin päästä vain 0,08 luksin valaistuksessa, joka vastaa suurin piirtein kuunvalon kirkkautta. Tähän saakka yövalvonta on ollut mahdollista ainoastaan rajalliselta etäisyydeltä infrapunavalon avulla tai käytettäessä yökuvausohjelmaa, joka tallentaa vain mustavalkokuvia.

Elektronisen panorointi- ja kallistustoiminnon ansiosta verkkokamera sopii monenlaisiin valvontatarkoituksiin. Sillä voidaan valvoa esimerkiksi luonnonmullistusalueita, kuten jokia ja lahtia, ja se sopii myös sijoitettavaksi rakennusten katoille kaupunkivalvontaa varten. Sillä voidaan kuvata teillä kulkevien autojen rekisterikilpiä myös öisin.

Canonin tavoitteena on tuoda uusi verkkokamera markkinoille vuoden 2016 aikana. Kehittämällä verkkokameramallistoaan entisestään Canon vastaa yhteiskunnan jatkuvasti kasvaviin valvontatarpeisiin.

Lisätietoja: Canon Oy, Heikki Lappalainen, etunimi.sukunimi@canon.fi

Yritystiedotteet