Canon toimittaa uniikin tulostusympäristön Helsingin yliopistolle ja Aalto-yliopistolle

Unigrafia Oy, Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston omistama paino- ja viestintätalo, on solminut Canon Oy:n kanssa sopimuksen tulostuspalvelujen toimittamisesta molemmille tiedeyhteisöille. Sopimuksen arvo on jopa 15 miljoonaa euroa.

Unigrafia-sopimus-web.jpg

Kuva: Kättä päälle lyövät toimialajohtaja Jouni Komulainen (oik.) Unigrafia Oy:stä ja myyntijohtaja Markku Suopanki Canon Oy:stä.

Sopimus vahvistettiin Canonin tiloissa lokakuun viimeisenä päivänä. Sopimus kattaa tulostusympäristön hallintapalvelut yliopistojen henkilökunnalle ja opiskelijoille sekä muille käyttäjille maanlaajuisesti. Ratkaisu tulee palvelemaan jopa 100 000 hengen yhteisöä. Sopimus on viiden vuoden mittainen. Lisäksi siihen sisältyy neljän vuoden optio.

Unigrafia Oy:n ja Canon Oy:n sopimus kattaa tulostamisen palveluna, ja se sisältää mm. monitoimilaitteet ja verkkotulostimet sekä niihin liittyvät sovellukset ja asiantuntijapalvelut. Asennettavia laitteita tulee olemaan yli 1400. Uusi tulostusympäristö otetaan käyttöön asteittain kevääseen 2014 mennessä.

”Kyseessä on todella iso, monipuolinen ja vaativa hanke, koska samanaikaisesti uusitaan kahden ison yliopiston laajat ja moninaiset tulostusympäristöt”, Unigrafia Oy:n toimialajohtaja Jouni Komulainen toteaa. Unigrafian tavoitteena on yhtenäistää tulostuskäytännöt yhdessä yliopistojen IT-yksiköiden kanssa ja tarjota tulostus-, kopiointi- ja skannauspalvelut kokonaispalveluna omistajayliopistoilleen. Valinnassa painottui hänen mukaansa ratkaisun tietoturvallisuus ja pilvitulostusmalli, jossa käytettävyys ja vikasietoisuus nousevat uudelle tasolle. Järjestelmä mahdollistaa tulevaisuudessa myös joustavan vierailijatulostuksen ja omien lisääntyvien päätelaitteiden käytön eri puolilla yliopistoja.

Kulujen hallinta yhtenä valintakriteerinä

Komulainen painottaa myös korttitunnistautumisen mahdollistamaa tarkkaa kulujen kohdentamista. ”Canonin tarjoaman ratkaisun myötä Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston tulostusympäristöt harmonisoituvat, ja saamme yhtenäisen laitekannan ja toimintamallin, joka palvelee kattavasti tiedeyhteisön opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita.” ”Teemme tiivistä yhteistyötä kaikkien osapuolten kesken. Olemme erittäin tyytyväisiä, että voimme nyt solmitun sopimuksen myötä tuoda maan johtavat yliopistot huipulle myös tulostuspalvelujen osalta”, toteaa myyntijohtaja Markku Suopanki Canon Oy:stä.

Lisätietoja: Toimialajohtaja Jouni Komulainen (etunimi.sukunimi@unigrafia.fi), Myyntijohtaja Markku Suopanki (etunimi.sukunimi@canon.fi)

Unigrafia Oy on Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston omistama paino- ja viestintätalo. Unigrafia on erikoistunut palvelemaan erityisesti omistajayliopistojaan graafisen viestinnän ja sähköisen julkaisemisen tarpeissa. Unigrafian toimialat ovat painotoiminta, paikallinen palveluliiketoiminta yliopistojen kampuksilla, yliopistojen tulostuspalvelut, digitaalinen media sekä graafinen suunnittelu. Yhtiön vuoden 2012 liikevaihto oli yli 7 miljoonaa euroa. www.unigrafia.fi

Canon Oy kuuluu Japanissa vuonna 1937 perustettuun Canon-ryhmään, joka panostaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen kaikissa maanosissa. Yhtiöllä on neljä tukijalkaa: kuvantamisen ratkaisut kuluttajille, informaationhallinnan, viestinnän ja tulostamisen ratkaisut yrityksille, digitaalisen painamisen ratkaisut graafiselle teollisuudelle sekä lääketieteelliset ratkaisut terveydenhoitoon. Canonin toiminta on sertifioitu ympäristön (ISO 14001), laadun (ISO 9001) ja tietoturvan (ISO 27001) osalta. www.canon.fi

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja 17 muulla paikkakunnalla Suomessa. Vuonna 1640 perustettu yliopisto haluaa lujittaa asemansa maailman parhaiden monitieteisten tutkimusyliopistojen joukossa ja se toimii aktiivisesti ihmiskunnan hyvinvoinnin ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan puolesta. www.helsinki.fi/yliopisto/