Canon selvitti yritysten toimintastrategiat - yritykset tehostavat mielummin prosessejaan kuin vähentävät työntekijöitä [17.9.2009]

Eurooppalaiset yritykset tehostavat mieluummin prosessejaan ja parantavat työn tuottavuutta kuin tavoittelevat kustannussäästöjä irtisanomisilla. Tämä selviää Canonin teettämästä yleiseurooppalaisesta yritystutkimuksesta, jossa selvitettiin yritysten toimintastrategioita nykyisessä taloustilanteessa. Tutkimukseen haastateltiin 1800 johtajaa yrityksistä ja julkisen sektorin organisaatioista eri puolilta Eurooppaa.

Kyselyyn vastanneista johtajista 59 prosenttia sanoi työn tuottavuuden parantamisen olevan ydintavoite ja vain 30 prosenttia ilmoitti harkitsevansa kustannussäästöjen hankkimista henkilöstövähennyksillä. Mikäli viime aikojen heikot positiiviset signaalit talouden elpymisestä vahvistuvat, yritysten agendalla on uuden henkilöstön palkkaaminen (37 prosenttia vastanneista) ja koulutusbudjettien lisääminen (30 prosenttia). Mahdollisesta taloustilanteen paranemisesta huolimatta myös prosessien arviointia ja tehostamista jatketaan (42 prosenttia).

Noin 70 prosenttia yritysjohtajista sanoo yrityksellään olevan suunnitelmat taloudellisen elpymisen hyödyntämiseen. Suomessa talouden nousuun varautuneiden osuus on suurempi, yli 80 prosenttia.

”Arviot talouden kehityksestä ovat selvästi valoisampia kuin aiemmin, ja monet yritykset pyrkivät mieluummin tehostamaan sisäisiä prosessejaan ja nostamaan tätä kautta tuottavuuttaan kuin tavoittelevat suoria kustannussäästöjä henkilöstöä leikkaamalla. Kun talouden elpyminen alkaa, järkevästi investoineet yritykset ovat vahvimmassa asemassa hyötymään noususta”, Canonin Euroopan strategisen markkinoinnin johtaja Adam Gillbe sanoo.

Vaikka toimintojen tehostaminen ja tuottavuuden nostaminen on tutkimuksen mukaan keskeisellä sijalla yritysten suunnitelmissa, monet organisaatiot eivät tiedä, kuinka tähän päämäärään päästään. 19 prosenttia tutkimukseen vastanneista sanoi, ettei tehostumisesta johtuvia säästöjä ollut saavutettu lainkaan kuluneen vuoden aikana, ja 45 prosenttia vastanneista kertoi kustannussäästöjen olleen alle viisi prosenttia.

Tutkimuksen mukaan 14 prosenttia yrityksistä tähtää tällä hetkellä ympäristökuormituksensa pienentämiseen ja 13 prosenttia haluaa parantaa järjestelmiensä tietoturvallisuutta. IT-järjestelmäuudistuksilla tavoiteltavaa tehostamista hidastaa erityisesti uusien järjestelmien integroiminen olemassa olevaan infrastruktuuriin. Lähes puolet vastanneista nimesi integroinnin vaikeuden suurimmaksi IT-haasteeksi.

”Eurooppalaisilla yrityksillä on erinomainen tilaisuus tehdä IT-järjestelmiinsä yksinkertaisia, kustannustehokkaita muutoksia, joilla voidaan saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä ja lisätä työn tuottavuutta. Kyse ei tietenkään ole olemassa olevien järjestelmien täydellisestä uusimisesta, vaan harkituista teknologiainvestoinneista, joilla parannetaan tuottavuutta, nostetaan teknologian käyttöastetta ja tehdään työstä mielekkäämpää. Näitä päämääriä silmällä pitäen suunniteltu Canonin uusi imageRUNNER ADVANCE -tulostusjärjestelmä auttaa yrityksiä kehittämään toimintojaan kohti aitoa digitaalisuutta”, Adam Gillbe sanoo.

Lisätietoja: Canon Oy, Toimistoratkaisut, Markkinointipäällikkö, Markus Winnett, puhelin 010 544 4240, sähköposti etunimi.sukunimi@canon.fi

Canon Oy toimittaa toimisto- ja ammattitulostamisen sekä dokumentinhallinnan ratkaisuja ja palveluita julkiselle sektorille sekä yrityksille ja yhteisöille. Yhtiön omien toimipisteiden ja täyden palvelun jälleenmyyjien muodostama Canon Business Center -ketju tarjoaa paikallista palvelua maanlaajuisesti 500 asiantuntijan voimin. Taloustutkimuksen vuosittain teettämässä Toimisto-tutkimuksessa Canon on sijoittunut asiakaspalvelun osalta parhaaksi tulostusratkaisujen toimittajaksi jo kolme kertaa peräkkäin. Canonin toisen liiketoiminta-alueen muodostavat kuluttajatuotteet, kuten kamerat sekä henkilökohtaiset tulostimet. Vuonna 2008 Canonin markkinamyynti Suomessa oli 164,9 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 400.