no consumer
Jorg-kyas-freckles

Muotokuvaaja Jörg Kyas

Jorg-kyas-draped-girl©Jörg Kyas. Otettu Canon EOS 5DSR -kameralla ja EF 35mm f/1.4L II USM -objektiivilla. Valotusaika 1/160 s, aukko f/9, ISO 200.

Vaikka muotokuvaus on yleisin valokuvauksen muoto ja vaikuttaa varsin helpolta, oman tyylin löytäminen voi olla yllättävän vaikeaa. Haastattelimme tunnettua muotokuvaajaa ja Canon Explorer -kuvaajaa Jörg Kyasia muotokuvien ottamisesta sekä tasapainottelusta omien projektien ja työn välillä.

 

Alkuvuodet

Valokuvaajaksi voi päätyä useilla eri tavoilla. Jotkut muistavat tarkalleen sen hetken, kun he tiesivät haluavansa ammattikuvaajiksi, mutta Jörg Kyasin innostus sen sijaan kasvoi vaiheittain.

"Kiinnostuin kameroista ensimmäisen kerran teini-iässä, mutta silloin kuvia tärkeämpää oli tekniikka. Kilpailin kaverini kanssa siitä, kumpi tiesi enemmän kameroista. Vietimme paljon aikaa metsissä petolintuja kuvaamassa, mutta erittäin heikoin tuloksin. Myöhemmin aloin kehittää mustavalkofilmejä itse rakentamassani pimiössä. Opin nopeasti, että alkuvaiheessa tehty virhe voi pilata koko lopputuloksen."

Konkreettisen filmin käsittely opetti Jörgiä kiinnittämään tarkempaa huomiota esimerkiksi kuvien valitsemiseen ja sommitteluun. "Aloin harjaannuttaa itseäni keskittymällä paremmin yksityiskohtiin. Siinä vaiheessa kiinnostuin valokuvaamisesta myös ammattina. Uravaihtoehtoja pohtiessani mietin, mikä tekee minut onnelliseksi. Missä asioissa minä olen hyvä?" Jörg naurahtaa: "Minun piti olla itselleni rehellinen ja myöntää, ettei minulla olisi mahdollisuuksia ansaita elantoani jalkapalloilijana. Siksi valitsin valokuvauksen."

Jorg-kyas

Jorg-kyas-wet-haired-girl

© Jörg Kyas. Otettu Canon EOS 5DSR -kameralla ja EF 70-200mm f/2.8L IS USM -objektiivilla. Valotusaika 1/1600 s, aukko f/11, ISO 100.

Oman polun löytäminen

Ja sen hän myös teki. Jörgin tie valokuvaajaksi vaikuttaa hyvinkin tavalliselta. Hän opiskeli valokuvausta taidekorkeakoulussa 1990-luvun lopussa ja aloitti uransa valokuvaajan assistenttina. Sen jälkeen hän palasi Saksaan Dortmundin yliopistoon suorittamaan loppuun visuaalisen viestinnän opintonsa.

Aloittelevana freelance-kuvaajana hän keräsi kokemusta tekemällä töitä useille musiikkiyhtiöille ja matkustamalla valokuvaamassa kiinnostavia artisteja ja muusikoita eri puolilla maailmaa muun muassa Kuubassa, Sao Paolossa ja Pariisissa.

Kuuluisuuksien ja pienempien tähtien kanssa työskentely oli Jörgille intensiivinen johdatus muotokuvauksen maailmaan.

Muotokuvaus

Muotokuvaus on ainutlaatuinen valokuvauksen muoto. Monet ujostelevat kameran edessä tai eivät ole tottuneet olemaan huomion kohteena. Ihmistä ei ole helppo kuvata, jos hän tuntee olonsa haavoittuvaiseksi. Jörg kertoo, että kuvattavien rentoutumiseen vaikuttaa eniten ilmapiiri.

"Tärkeintä kuvauspaikalla on rento ilmapiiri. Valokuvaaja ja malli tekevät aina yhteistyötä, ja mitä paremmin se toimii, sitä parempia kuvia syntyy. Tulokset ovat harvoin hyviä, jos kuvauspaikalla on huono henki.

Kommunikointi on kaikki kaikessa. Valokuvattavalle on oltava mahdollisimman avoin ja kerrottava mahdollisimman tarkasti, mitä itse haluaa. Jos malli on samaa mieltä asioista, yhteistyö sujuu paljon paremmin."

Jörgin mukaan digitaalisen valokuvauksen myötä mallit on ollut aiempaa helpompi ottaa mukaan kuvausprosessiin. "Heille voi näyttää otettuja kuvia ja kertoa, mikä toimii ja mikä ei, ja sillä tavalla voidaan yhdessä päästä parempiin tuloksiin."

Tärkeintä on kommunikaatio

Kun Jörgiltä kysyy muotokuvauksen erikoispiirteistä, hän painottaa kommunikaation merkitystä. "Jotta saat hyviä kuvia, sinun on mentävä lähelle kohdettasi. Muotokuvauksessa se tarkoittaa sitä, että sinun on tunnettava kuvaamasi henkilö. Hänestä on yritettävä ennen kuvauksia ottaa selville mahdollisimman paljon, ja jos aikaa vain on, juteltava hänen kanssaan ennen kuvauksia tai kuvauksiin valmistautumisen aikana.

Jörg uskoo, että vaikka on hyvä kehittyä ja olla mukana ajan hermolla, on silti aina pysyttävä itselleen uskollisena. "Ajankohtaisten tyylien vaikutusta ei voi millään välttää, sillä ne tulevat aina näkymään omassa työssä jollakin tavalla. Sen olen kuitenkin valokuvausalasta vuosien aikana oppinut, että trendit ja tyylit menevät aina ohi. Siksi on pyrittävä löytämään oma tyylinsä eikä saa yrittää olla liian trendikäs."

Jorg-kyas-girl-in-fur-coat

©Jörg Kyas. Otettu Canon EOS 5DSR -kameralla ja EF 50mm f/1.2L USM -objektiivilla. Valotusaika 1/160 s, aukko f/8, ISO 200.

Ammattikuvaaminen vai omat projektit?

Omissa projekteissa ja ammattikuvauksessa on tietenkin erilaisia haasteita, mutta Jörgin mielestä olennaisin ero on aika.

"Työkseen valokuvatessasi saat harvoin täysin vapaita käsiä", Jörg toteaa. "Ja vaikka saisitkin, kuvaamista on silti suunniteltava etukäteen, jotta kuvista tulee hyviä ja jotta voit käyttää työhön varatun ajan mahdollisimman tehokkaasti. Kun valmistaudut kuvaukseen hyvin, voit jossain vaiheessa alkaa kuvata vähän rennommin. Sitä ihmiset rakastavat."

Henkilökohtaisissa projekteissa Jörgille parasta on oma vapaus. "Aikaa ja valinnanvapautta on enemmän, joten suunniteltujen ja vapaiden otosten suhde muuttuu. Omissa projekteissani varaan kuvauspaikoilla enemmän aikaa luovuudelle."

Taistelu aikaa vastaan

Jörgin mukaan aika on hänen pahin vihollisensa. "Aika ei koskaan riitä siihen, että voisin kuvata kaikkea sitä, mitä haluan. Mutta yritän koko ajan saada enemmän aikaa omille projekteilleni tai valokuvanäyttelylle. Omien ideoiden toteuttaminenhan oli alun perin se asia, mikä sai minut ryhtymään kuvaajaksi."

Hän mainitsee mielenkiintoisen projektin, jossa oli tarkoitus kuvata pisamanaamaisia tyttöjä. "Hyvä ystäväni ja loistava valokuvaaja Michael Neugebauer oli saanut idean jo vuosia sitten ja julkaissut jo kirjankin teeman pohjalta. Harmi vain, että kustantamo suljettiin, joten projekti oli pakko haudata. Viime vuonna puhuimme asiasta ja totesimme, että voisimme aivan hyvin käynnistää projektin uudelleen ja toteuttaa sen yhdessä, mutta kumpikin omalla tavallaan."

Jorg-kyas-smokey-girl

©Jörg Kyas. Otettu Canon EOS 5DSR -kameralla ja EF 135mm f/2L USM -objektiivilla. Valotusaika 1/160 s, aukko f/7,1, ISO 200.

Viimeinen valokuva

"Viimeisen ammattilaiskuvani otin saksalaisen pankin tilinhoitopalkkioita käsittelevään kampanjaan. Kuulostaa tylsältä, mutta se oli kyllä kaikkea muuta, sillä valitsemamme malli oli niin sanotusta "tavallisten ihmisten" Ugly Models -mallitoimistosta eikä hänellä ollut aiempaa kokemusta kuvattavana olemisesta. Hän oli amerikkalainen mies, joka oli asunut Berliinissä jo parikymmentä vuotta ja soitti rumpuja bändissä. Häntä oli mahtava kuvata, koska hän oli niin erilainen ja hänellä oli niin erikoinen huumorintaju. Tunnelma näkyy varmasti myös lopputuloksessa."

Jörgin kuvausvarusteet:

Kamerat:

EOS 1D X Mark II

EOS 5DS R

EOS 5D Mark III

Objektiivit:

EF 85 mm f/1.2L

EF - 50mm - f/1.2

EF 35mm 1.4 MkII

24-70mm f/ 2.8

70-200mm f/2.8

Lisävarusteet:

Speedlight ST-E3-RT

Speedlight 600 EX-RT

Akkukahva BG E11



Haastattelu: Martin Fleming